Konfuzni zakoni u mamurnom društvu

Foto: Freepik

Prilično turoban naslov, ali čini se kao da baš taj izbor reči odslikava društvenu i zakonodavnu situaciju u kojoj žive i stasavaju mladi u Srbiji danas. Nekoliko zakona reguliše oblast konzumacije alkohola i mnogi od njih se međusobno potiru tako da ni sami kao građanin ili građanka ove zemlje ne znate na koji od zakona da se pozovete ili možda bolje rečeno koji je zakon primarniji. Ukoliko na zakonsku zbrku dodamo izveštavanje medija dolazimo do potpune kakofonije kada je reč o temi mladi i konzumiranje alkohola.

Upravo ta činjenica bila je jedan od podsticaja održavanja info sesije „Šta sve ne(može) mamurno društvomladi između sistemske zaštite i društvenih okolnosti”. Info sesija je održana 22. novembra u Medija and reform centru u Nišu. Prvenstveno je bila namenjena predstavnicima medija zbog uticaja koji mediji imaju na razvoj mladih.

Cilj info sesije je bilo razmatranje društveno važnih tema kao što su: sigurnost i zaštita dece i mladih u kontekstu prodaje i prometa alkohola, porast konzumacije alkohola mladih i uticaj proizvođača alkohola na ovaj društveni problem, kao i ukazivanje na neophodnost objektivnog izveštavanja medija o problemima mladih.

Foto: Freepik

Od predstavnika organizacije Omladinski centar i medija tokom razgovora mogla su se čuti zapažanja da postoji nekoliko zakona koji regulišu oblast kupovine i konzumacije alkohola od strane mladih, ali da su oni međusobno neusaklašeni. Na primer, zakon o javnom redu i miru predviđa novčanu kaznu za prodaju alkohola mladima ispod 16 godina, dok zakon o zaštiti potrošača zabranjuje prodaju, usluživanje i poklanjenje alkohola licima mlađim od 18 godina. Tako, ukoliko ste prodavac, konobar ili brižni građanin nađete se u neizbežnoj dilemi koji od ova dva zakona poštovati. U osvrtu na zakone koji uređuju ovu oblast u drugim zemljama shvatamo da i u njihovim propisima postoje kontradiktornosti, ali uteha po principu: „Nismo mi najgori“ i nije najbolji način razmišljanja.

Organizatori su nas podsetili i na pokušaj uvođenja propisa po kome je nakon 22 časa trebalo da bude zabranjena prodaja alkohola. Znate li zbog čega ova uredba u praksi nije zaživela? Zbog toga što su podaci Unije poslodavaca pokazali da je prodaja pala za 30%, a da je 10% zaposlenih izgubilo posao ili došlo u opasnost da ga izgubi.

Ukoliko se pak osvrnemo na medije i reklamiranje alkohola dolazimo do podatka da je između 18 časova uveče i 6 časova ujutro dozvoljeno

Foto: Freepik

reklamiranje alkoholnih pića koja u svom sastavu imaju do 20% alkohola. Poznavaoci medija shvatiće da upravo ovaj period u emitovanju televizijskog programa obuhvata prime time odnosno vreme kada se televizija najčešće gleda. Tokom diskusije o uticaju reklamiranja alkoholnih pića istaknuta je moć tzv. skrivenog reklamiranja alkohola odnosno scena u filmovima, serijama i spotovima u kojima akteri sa zadovoljstvom ili upravo kako bi ublažili svoje trenutno nezadovoljstvo ispijaju čašu votke, vina ili bilo kakvog drugog alkohola. Jedna od učesnica info sesije istakla je mogućnost da se tokom emitovanja takvih scena pojavljuje natpis „Alkohol je štetan“. Koliki bi bio efekat ovakve mere ili bi to samo bilo još jedno puko poštovanje forme predlog je u vezi sa kojim bi trebalo uraditi istraživanja.

Podaci o konzumiranju alkohola od strane mladih pokazuju iz godine u godinu porast u konzumiranju alkohola. Tako je, prema podacima iz istraživanja, 49% mladih 2016. godine najmanje jednom nedeljno konzumirao alkohol, da bi nakon godinu dana taj procenat porastao na 55%. Sa druge strane, pojedine informacije sa terena ukazuju da je mnoge mlade teško privući da posete neki događaj ukoliko se na njemu ne služi alkohol.

Statistika je zamorna i možda uvek ne otkriva sve, ali dovoljno je da se osvrnemo na realnost i da shvatimo svu isprepletanost različitih faktora koji se odnose na ovu društvenu pojavu.

Na kraju nam ostaje da razmislimo o tome da li možemo da se dobro zabavimo i kada smo trezni i šta znači odgovorno konzumiranje alkohola i da, uz relevantno informisanje, izaberemo svoj put ka sreći i zdravlju.

Super radio u skladu sa svojom uređivačkom politikom zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, bez obaveze obrazlaganja takve odluke. Komentari ne predstavljaju stavove redakcije Super radia i privatno su mišljenje autora komentara. Nećemo objavljivati komentare koji sadrže psovke, uvrede, govor mržnje kao i komentare koji se ne odnose na vest koja je komentarisana. Komentari koji sadrže linkove ka drugim sajtovima takođe neće biti objavljeni.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *